De gewone Nederlander is een dominante racist

netherlands-1758841__480Wat een toestand tegenwoordig. De kloof wordt groter en groter. Gewone Nederlanders lopen een beetje te bitchfighten met ongewone Nederlanders. Er wordt niet geluisterd en krachttermen worden over tafel gesmeten alsof het koekjes zijn. Heel vervelend. Afgelopen donderdag zaten in de studio van Radio 1 journalist Wierd Duk en Nourdin el Ouali, kopstuk van de Rotterdamse moslimpartij NIDA. Er werd een soort debat gevoerd, al werd snel duidelijk dat Nourdin el Ouali één doel had in dit ‘gesprek’. Krachttermen gebruiken.

We zien het helemaal voor ons. Nourdin maakte de avond voor het interview gniffelend een lijstje. In bed, kopje thee erbij. Met pen schreef hij op een kladblokje; begrippen die ik sowieso ga zeggen; slavenhandel, assimileren, kolonisatie, racisme, blauwe ogen, NSB, blonde haren, bloed en bodem. Echt, ik ga die Duk aanpakken. Hij moet de waarheid ingepeperd krijgen. Vol met adrenaline reed Nourdin naar de studio van Radio 1. Het zou een geweldig debat worden. Hij herhaalde langzaam alle woorden in zijn hoofd; slavenhandel, assimileren, dominante cultuur, NSB….

Eerste vraag van de radioman ging over het volkslied. Moet het Wilhelmus gezongen worden op scholen? Duk vond dat wel een goed idee. Nourdin vond dat geen goed idee. Dat het volkslied onderwezen zou worden vond hij prima, zingen hoeft niet. Tot zo ver ging het goed. Nourdin el Ouali mag dat vinden. Dat hij vervolgens direct (echt direct) oversprong naar slavernij en kolonisatie bewees dat hij lukraak terminologie wilde droppen. Hij wilde de woorden op zijn lijstje coûte que coûte door de microfoon roepen. Na elke vraag. Vertel eens Nourdin, nog lekker gegeten voordat je naar de studio reed? ‘Ja, lekker. Alleen wat mij dwarszit is het gebrek aan kennis van de slavenhandel bij al die obers. Racistische witte dominante restaurants.’

Duk kwam hier gelijk op 1-0. Prima hoor. Kinderen onderwijzen over Nederlandse slavenhandel. Voeg dan wel een hoofdstukje over de slavernijgeschiedenis van Arabieren toe. Gevolgd door de tegelwijsheid; je kunt niet aan de diversiteit werken als je niet aan de gemeenschappelijkheid werkt.

Nourdin had nu bijvoorbeeld iets kunnen roepen als lessen over slavenhandel moeten inderdaad niet alleen over Nederland gaan. Ook over de slavenhandel van Arabië en Afrika. Want de diversiteit staat onder druk en het kan natuurlijk niet zo zijn dat alleen moslims daar de schuld van krijgen. Radicale islam en extreemrechtse gedachtegoed moeten bestreden worden zodat we in dit land kunnen werken aan leven en laten leven. Moslim, jood, gelovigen en ongelovigen naast elkaar in een vrij land. Helaas, binnen een paar seconde valt de term bloed en bodem. De goede oude Hitler toch. Hem kan je altijd gebruiken in een discussie. Hier kwam Duk op 2-0. Zijn reacties was haha wtf.

Goed, de termen slavernij, kolonisatie en bloed en bodem waren snel gevallen. Het was wachten op de term NSB. Vervolgens riep Nourdin dat Nederland altijd divers is geweest dus wat lopen we nu allemaal te bitchen?

Wat is dit nu? Nederland altijd divers geweest? Voor 1945 is alles wat anders was dan de roomblanke ariër direct of indirect het land uit geknuppeld. Spanjaarden, Fransen, Engelsen, Duitsers. Iedereen moest lekker opzouten naar zijn eigen land. Alleen rijke Belgen waren welkom en rijke joden natuurlijk. Eigenlijk was iedereen welkom die rijk was of iets toevoegde aan het land. Na 1945 kwamen er pas Molukkers, Surinamers, Spanjolen, Italianen, Marokkanen, Turken, Arabieren, Antillianen, Polen, Joegoslaven en andere volken voorgoed binnen. Met als hoogtepunt de migratiepolonaise van de jaren 60 en 70. Maar goed, Nederland zou dus al vanaf 1830 een divers land zijn geweest. Dus wat zeiken al die Nederlanders nou? Beetje islam hier en daar. Wat maakt het uit.

Duk vervolgde zijn verhaal met de opmerking dat complete wijken in de randstad niks meer te maken willen hebben met de normen en waarden die hier gelden. Andere gemeenschappen dan de Nederlandse trekken zich in hun eigen geloofsgemeenschap terug. Met de vraag of die gemeenschappen de geldende normen en waarden hanteren die in dit land gelden. Gewone Nederlanders zien dat groepen zich van hen afkeren. Ze wijzen de identiteit en de leefwijze die in Nederland heerst af.

Wel een goed punt. Hele woonblokken knielen vijf keer per dag naar Allah en lezen in de Koran dat ongelovigen niet zo lief zijn. Tevens zijn vrouwen ondergeschikt aan de man. De Nederlandse (nog wel) politie komt niet meer in die woonblokken, want de Nederlandse wet bestaat in zulke wijken niet meer. De politie is in die geïslamiseerde wijken vogelvrij.

Nourdin hoorde het al. De gewone Nederlander. Superioriteit. Wij-zij. Altijd die ongewone Nederlander benadrukken. Wat is dan een gewone Nederlander?

Nou, zei Duk vervolgens. Dat zijn Nederlanders. Marokkanen. Turken. Iedereen heeft hier het recht om vrij te zijn. Iedereen kan zich voegen naar het stelsel van normen en waarden dat hier in eeuwen is opgebouwd. Iedereen gelijk. Kansen voor iedereen. Mijn dochter. Jouw dochter. Er is geen reden voor isolatie en geen reden om je terug te trekken uit de samenleving.

Hoho. Wat een problematische visie. Wat een dominante mening van die Duk. Iedereen moet zich assimileren naar die dominante autochtone groep terwijl iedereen vrij is om te geloven of niet, om van elkaar te houden of niet. Gevaar komt niet van islam, maar van Buma. Buma radicaliseert. Het echte gevaar zit aan de knoppen van de macht.

Hallo, zei Duk. Luister je wel? Nee dat deed Nourdin niet. Hij hoorde of wilde niet horen dat Duk zei dat Turken en Marokkanen ook deel uit maken van onze samenleving. Degenen die onze samenleving accepteren, horen er gewoon bij. Als Nederlander.

Dat boeide Nourdin niet. Hij wilde graag uitleg. Wie zijn die ongewone Nederlanders dan?

Duk hoefde niet lang na te denken. Salafisten bijvoorbeeld.

Nourdin vond dat onzin. Gewoon onzin. Salafisten zijn geen ongewone Nederlanders. Je denkt uit een blonde-haren-blauwe-ogenbenadering. Bingo. Eindelijk zijn lijstje afgewerkt.

Wen er maar aan Duk. Valt allemaal onder vrijheid van meningsuiting.

Einde ‘debat’. Laatste woorden waren voor Nourdin; alle mensen zijn gelijk. Mooi gezegd. Alle mensen zijn gelijk. Joden en moslims zijn dus gelijk. Gelovigen en ongelovigen. Homo’s en hetero’s. Vrouwen en mannen. Laten we daar eens mee beginnen. Bij zowel gewone Nederlanders als bij ongewone Nederlanders. Wij. Zij. Iedereen blij.

Advertenties

2 reacties

  1. Hij had dan wel goed geoefend, maar hij zei het echt hoor ‘blonde ogen en blauwe haren’, luister maar terug.

    1. Dat klopt. Die verspreking is hem vergeven. Wat hij er mee probeert te zeggen niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s